"Ik zou eigenlijk meer moeten posten, maar ik weet niet wat", hoor ik regelmatig langskomen. Daarnaast zijn er vaak veel vragen over het hoe, wat en wanneer van het posten op social media zoals Facebook, Instagram of LinkedIn.
Ten eerste wil ik een stukje angst wegnemen. Zó belangrijk zijn de precieze woorden en momenten dat je plaatst ook weer niet. En je hoeft ook echt niet alleen maar gekke dansjes te gaan doen in video's om aan je klanten te komen. Maar wat moet je dan wel doen? Ik geef je 3 eenvoudige stappen om in 10 minuten een bericht op je socials te plaatsen.
Stap 1: Gebruik beeld uit je archief
Het is een investering, maar ik wil je aanmoedigen om een eigen beeldbank aan te leggen voor je bedrijf. Wanneer je een handje vol foto's en andere visuals hebt, is de drempel meteen een stuk lager om iets te plaatsen.
Kies een foto uit je stapeltje eigen 'stockfoto's' (tijdloze beelden die relevant zijn voor jouw bedrijf of organisatie). Staar je niet blind op filters en het bewerken van het beeld. Gebruik foto's die door een fotograaf zijn gemaakt altijd zonder filter! Zij hebben al de perfecte instellingen gebruikt en een preset die de foto op zijn mooist maakt.
Ook het gebruiken van andere visuals hoeft niet ingewikkeld te zijn. Op Canva kan je honderden gratis templates vinden voor social media berichten. Kies een template die past in jouw huisstijl. Je kan lettertypes eenvoudig aanpassen en kiezen voor de kleuren die bij jou passen. Ook heb je templates waar je een eigen foto in kan plakken.
Stap 2: Schrijf een korte, maar krachtige tekst
Maar wat is kort? En wat is dan krachtig? Dat verschilt per medium. 'Vroeger' wilde je op Instagram een twitter-achtig korte quote onder je afbeelding posten op social media met tientallen hashtags. Tegenwoordig is dat heel anders. "Read the caption", kom je regelmatig tegen in stories en reels. Lange meer Facebook-achtige berichten hebben Instagram veroverd. Het lijken soms wel kleine blogs. In deze teksten kan je dus zeker wat meer inhoudelijk ingaan op zaken. Je kan steeds weer iets nieuws bedenken, maar ik wil je aanraden om bijvoorbeeld een keer per maand een ochtendje in te plannen waarin je wat 'evergreen' content schrijft. Content die niet afhankelijk is van het moment dat je het plaatst, maar die altijd werkt. Net als je beeldbank, heb je zo een 'bank' met teksten. Daarnaast kan je natuurlijk verwijzen naar bijvoorbeeld de blogs op je website of je podcast.
Je wil mensen nieuwe informatie geven én prikkelen tot een actie. Zorg dus dat je tekst naar dit punt leidt óf dat je al snel benoemd wat de lezer kan doen. De kans dat jouw volger het héle bericht tot het eind leest is namelijk niet heel groot. Dus onthoudt altijd: First thing first. Wees niet te vaag, maar maak je lezer wel nieuwsgierig.
Gebruik niet:
Ga naar de website voor dit unieke aanbod! ... Waar ik vandaag over na zat te denken was hoe ik nooit een actie heb gehouden voor mijn bedrijf. Daar moest maar eens verandering in komen. .... Deze tekst kan je beter omdraaien. Eerst een korte intro, daarna de aanmoediging.
"Waarom houdt je eigenlijk nooit een actie?" Een vriendin stelde mij deze vraag op een verjaardag. Goede vraag. Ik heb nooit bewust de keuze gemaakt om geen acties te houden. Het was nooit in mij opgekomen. Het duurt in dit stukje tekst vrij lang tot de lezer erachter komt 'what's in it for me'. Wat heeft jouw klant hieraan?
Gebruik wel:
Je kent het wel: Je zit achter je laptop, klaar om een post te schrijven voor de socials van jouw bedrijf. Maar waar moet je het over hebben? Langzaam komen er allerlei negatieve gedachten in je op: Niemand zit op je te wachten; Niemand leest dit; Ik heb toch niets nieuws te vertellen. Voor je het weet heb je nog minder inspiratie dan toen je je laptop opensloeg. Je staart een aantal minuten naar je scherm. Pure blokkade. Ook als tekstschrijver herken ik dit. Misschien zelfs juist! Maar je hoeft hierin niet te blijven hangen. Ik geef je via de link in mijn bio drie gouden tips om een bericht te schrijven voor jouw socials, zonder problemen! Check de link in mijn bio voor meer informatie. De oplettende lezer weet dat ik dit op Instagram en LinkedIn plaatste om lezers te prikkelen naar mijn website te gaan voor deze blog. Of het gewerkt heeft? Je leest dit nu, dus ik geloof van wel!
Wat je dus wél moet doen is:
De lezer aanspreken.
Kort en to the point schrijven.
Concreet benoemen wat het ondernemen van de genoemde actie de lezer oplevert.
Let op! Wees hierin altijd eerlijk. Eerlijk duurt het langst. Verkoop niets wat je niet hebt. Jouw cursus biedt iemand bijvoorbeeld inzicht en kan hem of haar verder helpen, maar het zal niet dé oplossing zijn voor al zijn problemen in het leven. Houdt het realistisch.
Plaats onderaan je tekst een aantal hashtags. Wanneer je zoekt op hashtags generator, poppen er meteen verschillende websites op die je kunnen helpen met het selecteren van hashtags. Wist je dat het beste je belangrijkste hashtag voorop kan zetten?
Stap 3: Afronden en posten op social media
Nu je een afbeelding hebt met tekst, is het tijd voor het plaatsen van je bericht. Het verschilt per medium wanneer je het beste kan posten. Maar wat geldt voor alle social media: Het algoritme is moeilijk te doorgronden. Er zijn talloze bedrijven en apps die beweren dé oplossing te hebben en hét beste moment kennen om te plaatsen. De waarheid is, dat je dit nooit precies kan peilen. Het succes van jouw bericht is van zó veel verschillende factoren afhankelijk. Probeer dus vooral uit wat het beste werkt voor jouw publiek.
Voor LinkedIn geldt dit op werkdagen, vooral dinsdag, woensdag en donderdag, om 7:00 of 12:00. Mensen zitten voor hun werkdag en in hun pauze vaak op LinkedIn. (Soms ook tussendoor natuurlijk, laten we eerlijk zijn ;)) Maar de meeste mensen zullen in de ochtend of middenop de dag je bericht te zien krijgen. Mijn persoonlijke voorkeur heeft het begin van de dag.
De weekdagen in het midden van de week zijn 'logischerwijs' het populairst. Daarnaast zijn zakelijke klanten die je werft via LinkedIn eerder geneigd om iets nieuws op te starten op dinsdag, woensdag of donderdag. Op maandag ben je aan het herstellen van het weekend, op vrijdag rond je zaken af. Daarnaast zijn veel mensen vrij op de dag voor en na het weekend.
Gaan met die banaan
Dus, tijd om te posten! Pak een afbeelding, type kort maar krachtig waar je over wil posten op social media en plaatsen maar. Maak gebruik van de tips uit deze blog, maar volg bovendien je eigen gevoel. En volg je volgers. Zij maken je zeker duidelijk wat ze wel en niet leuk vinden en wanneer. Wees niet bang om iets te plaatsen en experimenteer lekker. Social media heeft eindeloze mogelijkheden. Het kan misschien moeilijk lijken om het 'goed' te doen, maar het voordeel is: Je kan het ook bijna niet écht fout doen. Dus let's go! Plaatsen maar.
Commentaires