Veel bedrijven hebben een pagina met blogs op hun website. Maar waarom? Dit komt niet alleen door de boeiende informatie, maar vooral door het effect van de blogs op de SEO van jouw bedrijf. Blogs maken het verschil voor jou op drie manieren.
1. Blogs verbeteren je vindbaarheid
Wellicht heb je er weleens van gehoord. SEO. De letters SEO staan voor Search Engine Optimization. Oftewel: Beter vindbaar worden door zoekmachines. Hoe mooi en professioneel je website ook in elkaar steekt, Google zal je niet vinden op basis van je kleurenpallet. Een 'goede SEO' zorgt dat je beter vindbaar bent.
Verschillende factoren hebben invloed op de SEO van jouw bedrijf. Een van die factoren is site-activiteit. Een statische website, waar nooit iets op wordt geplaatst of aan wordt veranderd, komt minder hoog dan een website die (consistent) berichten plaatst. De zoekmachine neemt actieve website 'serieuzer'. Google denkt: Hé, dit is een actieve website mét informatie over het zoekwoord. Je belandt hoger op de lijst met zoekresultaten en wordt dus vaker gevonden.
2. Meer verkeer
Wanneer je vaker wordt bezocht, stijg je ook op de lijst. Het is als een soort domino-effect. Door regelmatig, relevante blogs te plaatsen kunnen jouw klanten je beter vinden op Google of een andere zoekmachine. Dit zorgt voor meer bezoekers op de website. En hoe meer verkeer, hoe beter je te vinden bent. Het telt dus bij elkaar op en versterkt elkaar. Niet voor niets investeren bedrijven in blogs en SEO-teksten.
Let op! De blogs worden niet altijd weergeven op de website die de meeste klanten bezoeken via de homepage. Regelmatig publiceren websites SEO-blogs op onzichtbare pagina's. Achter grote winkelketens zitten soms 500 blogs over een bepaald schoenenmerk. Deze zijn nooit hetzelfde, maar zijn allemaal uniek. Anders hebben zoekmachines door dat je hen voor de gek probeert te houden. Het heeft dus geen zin om elke maand dezelfde blog te plaatsen. Unieke content op regelmatige basis over een relevant onderwerp is uiteindelijk dé sleutel.
3. Meer klanten door blogs
Naast dat de blogs erg interessant zijn, voor een betere vindbaarheid en meer verkeer zorgen, leveren de blogs ook zeker meer klanten op. Stel: Je bent een duurzame kledingwinkel in omgeving Rotterdam. Jouw potentiële klant gaat een dag winkelen in de havenstad en zoekt naar: 'duurzame kleding Rotterdam'. Dan zal je gevonden worden op basis van de zoekwoorden die op je website staan, maar ook op basis van je activiteit, verkeer en andere SEO-factoren.
De blogs maken dus een groot verschil in óf je gevonden wordt en hoe hoog je website komt te staan in Google. Daarnaast kan het natuurlijk helpen om een blog over duurzaamheid in Rotterdam te hebben, aangezien het aannemelijk is dat er meer potentiële klanten uit de regio op deze woorden zullen zoeken. De gevonden blog laat zien dat je expertise in huis hebt en nog meer aandacht van de klant trekken. Kortom: Blogs zijn zeker doeltreffend!
Blogs zorgen dus voor een verbeterde vindbaarheid, meer verkeer en uiteindelijk: meer klanten. Ben je benieuwd of blogs bij jouw bedrijf passen? Je hoeft niet alle thema's meteen bedacht te hebben. Met ervaring in het schrijven van teksten over de zorg, timmeren, klimaatsystemen, events, fotografie en nog veel meer heb ik de kennis en inspiratie om over alles een mooie blog te schrijven!
Ik denk graag met je mee. Neem contact op via de mail of door mij te bellen op +31 6 34 15 64 12.
Comments